perjantai 28. huhtikuuta 2017

Muutama sana pöytäfutiksesta...

Ahoj! Aattelin kertoa mun työviikosta että saisitte vähän paremmin käsitystä mitä mä täälä teen. Enimmäkseen oon itse likusakissa mutta monesti pääsen päiväksi tekee jotain muuta esim. katutyötä tai viime viikolla olin kattomassa pöytäfutis turnausta! Tää työ on tosi kivaa ja vaihtelevaa. Nyt varsinkin kun nuoret ovat tutustuneet muhun ja uskaltavat puhua englantia. 


Maanantai:

Maanantaina menin normaalisti kolmen aikoihin töihin Likusakkiin. Tuuli oli tuonut roskia Likusakin oven edustalle ja ympärille joten aloitin päivän siistimällä ympäristöä kivemman näköiseksi. Alku päivästä ei nuoria näkynyt, joten Zuzanan kanssa siivoiltiin muutenki Likusakissa sekä kiristeltiin penkkien ja tuolien ruuveja. Vihdoin nuoretkin saapuivat paikalle jonka jälkeeen pelasin todella todella todella paljon pöytäfutista. Sitä mun työ enimmäkseen on että pelailen nuorten kanssa.

Nuoret tulivat pyytämään mua niitten kaa ulos pelamaan futista.  Jes! Likusakista noin 200 metrin päässä on pieni futiskenttä jonne menimme ja pelailimme siellä ainakin tunnin verran koska oli todella hyvä sää. Kun palasimme takaisin Likusakille nuoria alkoi yhtäkkiä kiinnostaa suomalaiset kirosanat... Suljimme Likusakin seitsemältä jonka jälkeen lähdimme työkavereittenkaa yhdessä syömään. Mulla on aivan mahtava työporukka varsinki kun melkein kaikki puhuvat tosi hyvää englantia joten syömässä ollessa puhuimme englantia koko ajan. Keskustelimme aika paljon töistä. Ja musta on tosi kiva että he haluavat tietää mitä mää ajattelen niitten työskentelystä ja miten mää nään kaikki tilanteet, koska en tsekki puhu enkä ymmärrä saatan huomata enemmän asioita kun seuraan vain elekieltä. Oli kyllä aivan mahtava työpäivä! 



Tiistai: 



Jei tänään pääsin pelaa lasersotaa! Menin neljäksi paikkaan missä pelattiin lasersotaa. Asiakkaat tulivat sinne myös neljäksi. Oli tosi kivaa että pojat halusivat mut niitten puolelle. Paitsi et niitä ehkä harmitti jälkeen päin koska olin huonoin kaikista... 
Lasersodan jälkeen paikalle tuli valokuvaaja joka otti kuvia meistä, etä ne voi laittaa uusiin esitteisiin. Asiakkaat lähtivät mutta jäin Honzan ja Síman kanssa ottamaan kuvia jossa mää esitin asiakasta. Jos musta jotakin tänne jää niin ainakin kuva esitteeseen. :) Sen jälkeen lähdimme vielä kiertelemään ja tekemään katutyötä. Mutta koska nuoria ei näkyny menimme työpäivän päätteeksi syömään yhteen paikkaan mistä  asiakkaat voivat hankkia ensimmäisen työpaikan. Ja taas oli tosi kiva päivä :) 


Keskiviikko:


Tänään oli normaali työpäivä klo. 15-19. Asiakkaita kävi todella vähän joten se oli vaan hengailua. Oikeasti tästä päivästä ei oikein ole mitään kerrottavaa. Paitsi että pelasin tosi paljon kuvassa näkyvää peliä.

Torstai:


Tänään oli töissä super kiva päivä! Päivä starttasi klo. 15 kuten yleensäkkin, joten kerkesin aamulla kirjoitella postikortteja ja viedä ne postiin. Itse työpäivä tosi alko sillä että herättelin mun työkavereita. (kirjaimellisesti herätin sohvalle torkahtaneen kolleegani) Ensimmäiseen puoleen tuntiin paikalla ei ollu ketään muita kuin me työntekijät. Lopulta sinne saapui muutama poika, mutta he suuntasivat suoraan tietokoneille. Lopulta sinne tuli yksi poika joka haluaa aina pelata mun kanssa pöytäfutista :) Lopulta meillä oli tosi totinen nelin peli hänen ja kahden muun ohjaajan kanssa. Siinä vierähti tosi nopeaa puoltuntia. Lopulta likusakiin saapui jo muita asiakkaita.


Eräs tyttö kertoi (tai no ohjaaja kertoi, koska tyttö ei puhunut englantia), että hän haluaisi olla ja keskustella mun kanssa mutta häneltä ei vain englanti luonnistu. No keskustelin sitten hänen kanssaa (ohjaaja tosin toimi tulkkina) mun koulutuksesta ja koulusta. Tyttö halusi että puhun lyhyen pätkän suomea koska se kuulostaa niin siistiltä! Lopulta tokaisin että ehkä mun vaan pitää alkaa opiskelee tsekkiä. Tyttö kysyi mitä sitten osaan jo tsekiksi. sanoin "miluji te" ja tyttöllä tuli niinkuin apteekin hyllyltä suomennos "minä rakastan sinua". Kerroin jos hän noin hyvin osaa jo suomea nii kyllä sen englanninki pitäisi alkaa onnistuu. Likusakkiin tuli Kaja niminen tyttö kenen kanssa tuun tosi hyvin toimeen. Honza kertoi että Kaja pelkää olla mun kanssa koska hänellä ei ole niin hyvä englanti. Mutta  Honza oli selventänyt ettei mun äidinkieli ole englanti joten ei sillä niin väliä ole. Pelasimme Kajankaa taaaaas jälleen kerran pöytäfutista, ja vitsailimme samalla. Pakko kyllä sanoa että eniten oon täälä varmaan kehittyny siinä pöytäfutiksen peluussa koska sitä mun päivät enimmäkseen on, mutta en valita se on kivaan ja nuoret rentoutuu siinä jolloin niille on helpompi puhua. Työpäivän jälkeen kuljen aina joitteinki työkavereiteni kanssa samalla tramilla kotiin, joten käytin tänään tilaisuuden hyödyksi ja kyselin vähän enemmän työstä ja kaikesta muusta mitä he tekevät.

 Honza kertoi että he saavat rahoituksen työhönsä kaupungilta ja paikoin joiltain yksityisiltä yrityksiltä. Likusakkiin pääsee asiakkaaksi yksinkertaisesti allekirjoittamalla paperi lapun, missä lukee säännöt johon nuori suostuu jne. Tämän jälkeen alkavat kirjoittaa "päiväkirjaa" asiakkaasta mikä siis meinaa sitä että he dokumentoivat kaikki keskustelut mitä he ovat käyneet asiakkaan kanssa. Vuoden jälkeen he käyvät yhdessä päiväkirjan asiakkaan kanssa läpi.


Perjantai:

Tänään oli aikanen aamu menin töihin jo puoli ysiksi, koska tänään oli SIIVOUS PÄIVÄ! Likusak voitti jostain ( jäi vähän epäselväksi mistä) kilpailusta lahjakortin ikeaan. Elikkä tänään piti heittää vanhoja romuja pois tieltä ja siivota ennenkuin ikean kuorma tulee. Itse tänään pesin kaikki ikkunat, pingispöydän ja futispöydät. Sitten ikeasta työmiehet tulivat likusakkiin kokoamaan kaikki uudet tavarat. Sen jälkeen loppu päivä oliki järjestelyä ja uusien tavaroitten paikoilleen laittamista. Lopputuloksesta tuli tosi kiva!











Näitäkään ei oltu pesty pitkään aikaan siniset on jo pesty :D




XOXO SUVI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti